advies@huurdezon.nl David, Kaspar en Fabio staan voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Algemene Vragen

Hoeveel besparing levert het me op?

Dat hangt af van de grootte van je dak. Als voorbeeld nemen we een dak waar 10 zonnepanelen op passen. Die leveren per jaar ongeveer 2.880 kilowattuur op. Bij je energiebedrijf betaal je daar gemiddeld € 620,- voor. Voor het gebruik van de zonnepanelen betaal je € 518,-. Dat scheelt je dus ruim € 100,- per jaar.
Wil je weten wat zonnepanelen op jouw dak opleveren? Vul dan je gegevens in en bereken je voordeel.

Als ik wil verhuizen, wat doe ik dan met mijn zonnepanelen?

Als je verhuist kun je het contract overdragen aan de nieuwe huiseigenaar of je kunt de zonnepanelen overnemen en mee verkopen met de woning.

Je kunt de zonnepanelen op elk moment tegen de marktwaarde van ons overnemen. Elk jaar bouw je een koopkorting op. Als je de zonnepanelen wilt overnemen dan halen we de opgebouwde koopkorting af van de koopsom. Zo kun je jouw zonnepanelen altijd overnemen wanneer jij dat wil, zonder verborgen kosten.

Kan ik de zonnepanelen ook weer weg (laten) halen?

Nee, het is bedoeling dat de zonnepanelen blijven liggen zolang ze goed werken en jouw huis van zonne-energie voorzien. Wel kan je de zonnepanelen altijd overnemen tegen de marktwaarde.

Wat gebeurt er met mijn zonnestroom als ik niet thuis ben?

Als je niet thuis bent en er is geen stroomverbruik in de woning, dan gaat de stroom van de zonnepanelen automatisch naar het energiebedrijf. Je energiebedrijf houdt bij hoeveel stroom je aan hen hebt geleverd. Precies dezelfde hoeveelheid stroom mag je op een later moment weer gratis van het energiebedrijf gebruiken, bijvoorbeeld als het donker is en de zonnepanelen geen stroom leveren.

Het maakt dus niet uit wanneer de zon schijnt of wanneer je thuis bent; van alle stroom die jouw zonnepanelen opwekken heb je evenveel voordeel. Dit heet de salderingsregeling. Deze blijft in elk geval bestaan tot 2021. Mogelijk komt er daarna een andere regeling. Aanpassing van de salderingsregeling heeft mogelijk invloed op je besparing. Hoe een eventuele aangepaste regeling er precies uit gaat zien is nu nog niet bekend.

Zijn mijn panelen verzekerd tegen schade, storm, diefstal of brand?

Met Huurdezon ben je altijd verzekerd van een goed werkend systeem. Zolang je bij ons een systeem huurt zorgen wij voor alle eventuele reparatie en onderhoudswerkzaamheden die buiten jouw toedoen zijn ontstaan. Dit geld voor zowel eventuele gebreken die ontstaan op de dag van installatie, als in de huurperiode die daarna volgt.

Hoeveel zonnepanelen kan ik krijgen?

Hoeveel panelen we op je dak kunnen plaatsen hangt af van de grootte van je dak en je stroomverbruik. Huurdezon bepaalt naar aanleiding van de dakscan en je ingevulde verbruik het optimale aantal zonnepanelen voor jouw situatie.

Hoe kan ik zien wat ik bespaar?

Als je zonnepanelen van Huurdezon hebt krijg je een eigen account op mijnhuurdezon. Daar kun je altijd direct zien wat je zonnepanelen opwekken en wat je bespaart.

Kan iedereen meedoen?

Iedereen die een eigen huis heeft, kan in principe meedoen, mits het dak geschikt is voor zonnepanelen. Allereerst moet er ruimte zijn om minimaal acht zonnepanelen mooi in de zon te kunnen plaatsen.

Op de aanmeldpagina kun je je gegevens achterlaten. Wij kijken dan direct of je dak geschikt is. Is je dak geschikt, dan sturen we je een voorstel voor zonnepanelen van Huurdezon.

Vragen over de bijdrage

Stijgt de maandelijkse bijdrage mee met de inflatie?

Ja, de maandelijkse bijdrage die je betaalt voor jouw zonnepanelen stijgt jaarlijks mee met de inflatie. Deze is doorgaans tussen de 1 en 2% per jaar. De maandelijkse bijdrage is dus niet afhankelijk van stijgende energiekosten.

Waarom kan de bijdrage worden bijgesteld voor inflatie?

Huurdezon monitort de zonnepanelen en verzorgt het onderhoud en eventuele reparaties, zodat je er zeker van kunt zijn dat je zonnepanelen goed werken. De kosten hiervoor zijn inbegrepen in de maandelijkse bijdrage. Het is de verwachting dat deze kosten in de toekomst minimaal met de inflatie zullen stijgen, en om ook een goede werking in de toekomst te garanderen is het van belang dat de bijdrage jaarlijks wordt gecorrigeerd voor inflatie.

Krijg ik een compensatie als de panelen niet werken?

Ja. Huurdezon garandeert dat je zonnepanelen altijd goed werken! In het geval van een defect of storing zorgen wij ervoor dat deze binnen maximaal 5 werkdagen wordt verholpen. Mochten je zonnepanelen onverhoopt toch langer dan 5 werkdagen niet werken dan heb je recht op de volgende compensatie die je bijdrage ruimschoots zal compenseren: van 1 oktober tot en met 31 maart € 0,125 per zonnepaneel per dag en van 1 april tot en met 30 september € 0,25 per zonnepaneel per dag.

Vragen over de energienota

Verandert mijn energienota als ik zonnepanelen krijg?

Ja, je gaat namelijk een stuk minder stroom inkopen van je leverancier, en je energienota wordt dus een stuk lager. Je behoudt je aansluiting aan het elektriciteitsnetwerk en een contract met een energieleverancier voor het inkopen van de rest van de stroom die je nog nodig hebt.

Daardoor behoud je ook de vaste posten van de energienota; je betaalt de netwerkkosten (van de netbeheerder) en het vastrecht (van de energieleverancier) en je ontvangt een heffingskorting (van de overheid).

Kan ik een negatieve energienota krijgen? (Geld toe)

Ja. De heffingskorting die je ontvangt is over het algemeen hoger dan je vaste kosten (netwerkkosten en vastrecht). Als je door het gebruik van de zonnepanelen bijna geen stroom meer hoeft in te kopen bij je energieleverancier, dan kan het dus zijn dat je op jaarbasis een negatieve energienota hebt. Je krijgt dan geld toe.

Hebben de zonnepanelen invloed op het vastrecht?

Nee. De zonnepanelen hebben geen invloed op het vastrechtbedrag. Het vastrecht is een vast administratiebedrag dat je energiemaatschappij in rekening brengt. Omdat je door het gebruik van de zonnepanelen minder energie gaat afnemen van je energiemaatschappij raden wij aan een energiemaatschappij te kiezen die een laag vastrecht hanteert.

Wat is salderen?

Zonnepanelen wekken altijd stroom op als er voldoende zonlicht is. Als je op dat moment stroom verbruikt, gebruik je de zonnestroom direct van de zonnepanelen. Er zijn ook momenten dat je minder of helemaal geen stroom verbruikt. De zonnestroom wordt dan teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Deze teruggeleverde stroom mag je verrekenen met de stroom die je van je energieleverancier hebt ingekocht. Deze verrekening heet salderen.

Hoe werkt salderen?

Een rekenvoorbeeld: Je eigen stroomverbruik is 3500 kWh per jaar. Je zonnepanelen hebben dit jaar 2500 kWh zonnestroom opgewekt. 1500 kWh van die zonnestroom heb je direct verbruikt. De zonnepanelen hebben dus 1000 kWh zonnestroom teruggeleverd aan het net, en je hebt nog 2000 kWh bij je energieleverancier ingekocht. De 1000 kWh teruggeleverde stroom wordt automatisch afgetrokken van je inkoop en de leverancier brengt alleen de resterende 1000 kWh in rekening. De salderingsregeling staat in elk geval vast tot 2021.

Technische vragen

Is mijn dak geschikt?

Niet alle daken zijn geschikt voor zonnepanelen. Voor Huurdezon gelden in elk geval de volgende voorwaarden:

  • Het dak moet schaduwvrij zijn
  • Er moet ruimte zijn voor ten minste 8 zonnepanelen
  • Een schuin dak moet gericht zijn tussen zuidoost en zuidwest

Laat je gegevens achter, en wij kijken geheel vrijblijvend of je dak geschikt is voor zonnepanelen.

Moet het dak op het zuiden liggen?

Als het om een schuin dak gaat, moet het dak gericht zijn tussen het zuidoosten en het zuidwesten. Voor een plat dak maakt het niet uit hoe het gericht is, we kunnen de zonnepanelen daar zelf op het zuiden richten.

Hoeveel panelen heb ik nodig?

Dat verschilt per huishouden. Ter indicatie: een systeem van 10 zonnepanelen levert per jaar zo’n 2880 kWh (kilowattuur) op. Een gemiddeld Nederlands gezin gebruikt per jaar ongeveer 3500 kWh. Het is niet nodig om je verbruik helemaal met zonnepanelen op te wekken. Wat je mist, neem je net als nu van je energieleverancier af.

Hoe weet ik hoeveel de zonnepanelen opwekken?

Wij houden je systeem voor je in de gaten. Mocht er iets niet goed werken, dan zien we dat dus meteen, zodat we het snel kunnen verhelpen. Maar ook jij hebt altijd inzicht in je eigen opbrengst via de Huurdezon portal en de app.

Werken mijn apparaten wel op zonnestroom?

Ja. Stroom uit zonnepanelen is precies hetzelfde als de stroom die je gewend bent. Je merkt geen enkel verschil. Je blijft bovendien aangesloten bij je energieleverancier; als de zon niet schijnt gebruikt je ‘gewone’ stroom.

Wie onderhoudt de zonnepanelen?

Huurdezon onderhoudt de zonnepanelen. Ook als er iets kapot gaat dan wordt dit door ons kosteloos vervangen.

Is mijn meter wel geschikt voor zonnepanelen?

De meeste elektriciteitsmeters zijn geschikt voor zonnepanelen. Huurdezon checkt bij installatie de meter, en als jouw meter niet geschikt is geeft Huurdezon bij de netbeheerder door dat je meter vervangen moet worden. De netbeheerder vervangt de meter dan kostenloos voor een geschikte meter.

Moet de meterkast worden aangepast als jullie zonnepanelen plaatsen?

De meterkast zelf hoeft niet te worden aangepast. De zonnepanelen worden aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Indien er geen lege groep beschikbaar is, plaatsen wij een nieuwe extra groep naast de bestaande groepen.

Vragen over installatiedag

Wat gebeurt er in huis bij het plaatsen van de zonnepanelen?

Tijdens de installatie sluit onze elektricien de zonnepanelen aan op de omvormer en vanuit daar op de elektriciteitsmeter in de meterkast. Hij hangt de omvormer zo op dat deze niet in de weg hangt, meestal op zolder of in de meterkast. Hij trekt de leiding op een nette manier van de omvormer naar de meterkast. In de meterkast worden de zonnepanelen aangesloten op een aparte groep.

Vanaf wanneer werken de zonnepanelen als ze geplaatst zijn?

Het installeren van de zonnepanelen en aansluiten op de meterkast is meestal binnen een dag geregeld. De zonnepanelen werken dan meteen en je kunt direct gebruik maken van je eigen zonnestroom!

Vragen over de monitoring

Wat moet ik doen als mijn monitoring niet werkt?

Als de monitoring niet werkt, dat wil zeggen: als u geen gegevens meer ziet binnenkomen op de site, dan ligt dat meestal aan een probleem in de internetverbinding van de omvormer. Probeer de omvormer een ‘reset’ te geven. Dit doet u door eerst in de meterkast de ‘groep zonnestroom’ uit te schakelen (groep omlaag duwen), en vervolgens op de omvormer de knop aan de zijkant op 0 te zetten (let op: draai de knop van u af; dit gaat soms wat stroef). De lichtjes op de omvormer gaan na verloop van tijd uit. Zet daarna de knop op de omvormer weer terug in de oorspronkelijke stand, en zet daarna de groep in de meterkast weer omhoog. Na enige tijd (een paar uur) komen de gegevens weer terug op de site en de app.

Hoe kan ik de opbrengst van de zonnepanelen volgen?

Via de website monitoring.huurdezon.nl/inloggen kunt u de opbrengst van de zonnepanelen op uw adres bekijken. Uw gebruikersnaam is uw postcode + huisnummer (bijvoorbeeld: 1234AB1). Uw wachtwoord heeft u al door HuurDeZon toegestuurd gekregen.

Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen op dezelfde website. Het nieuwe wachtwoord wordt gestuurd naar het e-mail adres dat bij HuurDeZon bekend is.

Is de opbrengst van de zonnepanelen wel in orde?

Twijfelt u of de opbrengst van uw zonnepanelen wel in orde is?

Kijk eerst goed wat uw opbrengst precies is. Let op: Hiervoor moet u niet op uw jaarafrekening van het energiebedrijf kijken, maar op de gegevens die uit de omvormer komen. De hoeveelheid teruggeleverde energie is namelijk altijd een stuk lager dan de hoeveelheid energie die door de zonnepanelen is geproduceerd. Dat komt doordat een deel van de stroom van de zonnepanelen meteen in huis wordt verbruikt. De elektriciteitsmeter van het netwerkbedrijf meet alleen wat er over is, en wat er via de meter de woning verlaat.

U kunt de opbrengst van de omvormer bekijken via de website monitoring.huurdezon.nl/inloggen

Als u denkt dat er een probleem is met de opbrengst, kijk dan of de omvormer wel goed werkt. U ziet aan de lichtjes op het toestel of er een probleem is. Kijk ook of er niet iets op de zonnepanelen ligt, wat tot een verminderde opbrengst zou kunnen leiden.

Waarom zijn de opbrengstgrafieken afgetopt?

De grafieken van de opbrengst van de zonnepanelen, kunnen op sommige zonnige dagen soms afgeplat zijn aan de bovenkant. Dat gebeurt wanneer de omvormer zijn maximum vermogen heeft bereikt terwijl de zonnepanelen nog meer vermogen zouden kunnen produceren. De omvormers die HuurDeZon plaatst, kunnen prima functioneren op hun maximum vermogen.

Voor de totale opbrengst over het jaar is het beter om een omvormer te kiezen waarvan het vermogen iets kleiner is dan het vermogen van de panelen. Op die manier functioneert het systeem op de meest efficiënte manier, zonder dat er een overschot aan capaciteit is dat nooit wordt benut.

De on-line monitoring van de zonnepanelen is uitgevallen: Hoe los ik dat op?

Wanneer u via de HuurDeZon website geen opbrengst ziet van uw zonnepanelen, dan kan het zijn dat de internet verbinding van uw omvormer is uitgevallen.

De omvormer is meestal via een netwerk kabel met uw router verbonden. Controleer dat deze netwerk kabel nog steeds in uw router is ingeplugd. Geen netwerkkabel te vinden? Dan is uw systeem wellicht via draadloze WiFi verbonden of via zogenaamde Powerline adapters.

Hoe reset ik de powerline adapters?

Powerline Adapters verzorgen een dataverbinding via het elektriciteitsnet. U hebt er altijd minstens twee in huis: Eén is via een netwerkkabel verbonden met de omvormer, en de ander is via een netwerkkabel verbonden met uw router. De data van de omvormer gaan via de ene Powerline Adapter naar de elektriciteitsleiding in huis, en worden via de andere Powerline Adapter er weer vanaf gehaald en aan de router doorgegeven.

Soms kunnen de Powerline Adapters de verbinding verliezen. Vaak volstaat dan een eenvoudige ‘reset’ om de verbinding te herstellen.

U voert een ‘reset’ uit door de Powerline Adapter uit het stopcontact te halen. Alle groene LED lampjes vallen dan uit. Haal vervolgens de netwerkkabel ook uit de Powerline Adapter, en klik deze er na een paar seconden weer goed in. Steek de Powerline Adapter nu terug in het stopcontact. Voer deze procedure met beide Powerline Adapters uit.

Let op: Powerline Adapters werken het best als ze rechtstreeks in het stopcontact zitten, en niet in een verdeeldoos met een verlengsnoer! Let ook op dat u in huis niet Powerline Adapters van verschillende merken gebruikt (bijvoorbeeld TP-Link naast Devolo): dat verhoogt de kans op problemen!

Uiteindelijk moeten op beide Powerline Adapters alle groene LED lampjes weer gaan branden. Als dat zo is, dan komt vaak de communicatie met de portaalserver weer vanzelf op gang.

Hoe reset ik de omvormer?

Zit alles goed aangesloten, maar komt er toch geen data binnen? Dan kunt u een ‘reset’ van de omvormer uitvoeren: soms helpt dat om de communicatie weer terug in orde te krijgen. U voert de rest op de volgende manier uit.

1. Zet eerst in de meterkast de groep van de omvormer uit. U herkent deze groep aan een sticker met een tekst als ‘groep zonnestroom’. U zet de groep uit door de schakelaar naar beneden te schakelen.

2. Ga nu naar de omvormer. U zult zien dat deze nu in storing staat: er brandt een rood lichtje. Aan de linker zijkant van de omvormer zit een draaiknop. Deze kunt u een kwartslag draaien (tegen de klok in). De knop kan maar 1 kant op draaien en klikt vanzelf naar de juiste plek. U moet redelijk wat kracht zetten op de knop: dit is normaal.

3. Wacht even tot alle lichtjes op de omvormer uit zijn. Dit duurt meestal niet meer dan een halve minuut.

4. Draai de knop op de omvormer weer terug naar de oorspronkelijke stand. Na een paar seconden zullen er weer lichtjes op het toestel aan gaan.

5. Ga terug naar de meterkast en zet de groep ‘zonnestroom’ weer omhoog.

Vaak zal de verbinding door deze stappen weer zijn hersteld. De website loopt altijd een paar uur achter op de realiteit. Wacht daarom nog tot ongeveer een halve dag later om te controleren of u weer alle gegevens op de website ziet.

Hoe wijzig ik het WiFi wachtwoord van de omvormer?

Meestal is de omvormer met uw router verbonden via een netwerk kabel, maar in sommige gevallen heeft men wellicht gekozen voor een draadloze verbinding via WiFi. Als dat zo is, dan heeft men het wachtwoord van uw WiFi netwerk moeten ingeven in de omvormer. Mocht dit wachtwoord gewijzigd zijn, dan moet dit ook aan de omvormer worden doorgegeven. Een handig stappenplan vindt u op de site van Zonnefabriek via: https://www.zonnefabriek.nl/faq/wifi-wachtwoord-wijzigen-in-sma-omvormer/

Ik ben het wachtwoord van Mijn HuurDeZon vergeten

Geen probleem. Op de login pagina kunt u klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Vervolgens kunt u uw e-mail adres invullen. Er wordt dan een nieuw wachtwoord naar uw mail adres gestuurd. Let op: Bij het inloggen hoeft u uw e-mail adres niet in te vullen; u gebruikt in plaats van uw e-mail adres uw postcode plus huisnummer, bijvoorbeeld: 1234AB1A

Moet ik de zonnepanelen (laten) schoonmaken?

Nee, dat hoeft niet. Zonnepanelen beschikken over een speciale ‘coating’, een laag die ervoor zorgt dat vuil er niet (lang) aan vast blijft plakken. Ook al zit er soms viezigheid op de zonnepanelen, met een fikse regenbui zal dat er over het algemeen vanzelf weer af spoelen.

advies@huurdezon.nl

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.